Barefoot | Články | Ostatné články

Silné chodidlá = šťastné chodidlá

Ľudské chodidlá sú prirodzene, bez potreby podpory, predurčené na chôdzu, beh a iný druh pohybu. Často sa odporúča pasívna podpora (rôzne ortopedické vložky či iné pomôcky), ale zabúda sa na aktiváciu, posilňovanie chodidiel, ich uvoľňovanie a zabezpečenie dostatku podnetov. O dôležitosti podnetov a vnímaní povrchov sa dočítate v tomto článku. Pasívna podpora v určitej forme opodstatnenie najmä pri vážnejších diagnózach, nemala by však byť predpisovaná paušálne, bez dostatočného dôkladného vyšetrenia a najmä nie pre maličké deti.

Akékoľvek problémy (vbočené členky, vbočené palce – hallux valgus, ostroha…) by sa mali riešiť komplexne. Od dôkladného vyšetrenia celého tela (pretože nohy súvisia s vyššími časťami tela) u skúseného fyzioterapeuta, cez nájdenie príčiny (býva práve často vo vyšších partiách ako sú chodidlá), určenia nápravy vo forme cvikov na danú partiu a celé telo, prípadne korekcie pasívnymi prvkami, až po správne obúvanie, ktoré bude rešpektovať tvar nôh.

Nasledovať by mala kontrola po určitom čase, korekcia pasívnych pomôcok, zmena cvičení, prípadne ďalšie odporúčania. Medzi overených fyzioterapeutov patrí napr. FyzioMama alebo FyzioPro.

fyziomama

zdroj: https://fyziomama.com/

Neuspokojte sa s 10 minútovým vyšetrením (často sa riešia iba chodidlá a nie celé telo) a receptom na ortopedické vložky. Bežne predpisované ortopedické vložky naozaj nie sú vhodné. Nerešpektujú tvar nôh, nie sú vyrábané na mieru – na každé chodidlo zvlášť podľa jeho potrieb, nedochádza k úpravám vložiek v súlade so zmenami chodidiel…Viac o tejto témy je napísané v tomto článku.

Pri prudkom prechode na bosú chôdzu alebo barefoot obuv sa môžete stretnúť s bolesťou, diskomfortom. Vaše nohy ešte nie sú pripravené na takúto zmenu. Tento prechod však môže byť bezpečný a zdravý pri dodržaní určitých zásad. 

Chodidlá, ktoré boli doteraz utláčané v klasickej obuvi alebo neboli využívané prirodzené funkcie nôh, je potrebné pomaly prebudiť a aktivizovať. Je to možné nielen v exteriéri, ale aj vo vnútri, kde máme rovné podlahy. Pomôžu vám v tom aj rôzne stimulačné a balančné pomôcky.

Okrem dostatku podnetov môžete chodidlá precvičovať, posilňovať. Takto je možné cielene odstrániť rôzne deformity. Na internete nájdete mnoho cvikov zameraných na chodidlá. Fyzioterapeut vám však určí cviky na mieru, preto tieto bežne dostupné cviky slúžia len pre ukážku či vlastné testovanie mobility chodidiel. Pripravila som pre vás video, kde sú zobrazené niektoré cviky v začiatočníckom prevedení. Môžete si spolu s deťmi otestovať svoju kondíciu chodidiel 🙂 Odbornejšie videá nájdete priamo na stránkach fyzioterapeutov, najlepšie je ich navštíviť osobne a zároveň vám odporučia cviky na mieru.

https://www.facebook.com/stastne.nozky/videos/2924135111019460/

Dostatočný pohyb, cviky na mieru a správna obuv sú dobrým základom pre silné a šťastné nohy 🙂

Similar Posts