Články | Ostatné články

Správna chôdza

 

Väčšina ľudí chodí nesprávne, v praxi to vyzerá tak, že hlava ide prvá, človek kráča nahnutý dopredu a dopadá celou váhou tvrdo na pätu. Je to spôsobené najmä nosením topánok s podpätkom a s mäkkými vyvýšenými penovými podrážkami, ktoré zdanlivo tlmia dopad a nútia nás chôdzu zľahčovať, čo vedie k nesprávnemu postoju a chôdzi. Urobte si malý experiment, pri chôdzi naboso si zapchajte uši. Budete tak počuť otrasy pri každom kroku. Tvrdý dopad nie je škodlivý len pre pätu, ktorá absorbuje celý náraz, ale otrasy sa šíria celým telom.

spravna-chodza

Ako to je teda správne?

Na začiatku je potrebné si uvedomiť, že chôdza neznamená dopad z nohy na nohu, ale postupný prenos váhy z jednej nohy na druhú. Človek tak obrazne pláva vzduchom.

Postavíme sa vzpriamene tak, aby nám prsty nesmerovali od seba ale ani dovnútra. Os chodidla (prstový kĺb druhého prsta) by mal smerovať rovno. Jemne pokrčíme kolená, aby sme sa mohli vzpriamiť, dvihnúť hlavu a celú chôdzu tak odľahčiť. Vykročíme nohou a položíme ako prvú pätu (pozor, položíme, nie dupneme celou váhou). Váha tela stále spočíva na zadnej nohe. Zatiaľ noha, ktorá je vpredu ešte len testuje, či je povrch pre ňu prijateľný a bezpečný. Ak áno, prenesieme na ňu váhu.  Dbáme na to, aby nešla vpred najprv hlava, ale celý trup. Krok pokračuje prenášaním váhy po vonkajšej časti chodidla k strane malíčka. Je vhodné zdôrazniť, aká je dôležitá dostatočná šírka a dĺžka topánky v tejto fáze kroku. Krok ukončíme tým, že sa odrazíme od povrchu prstami. Ako posledný sa z podložky odvinie palec. Týmto spôsobom absorbuje váhu tela stred nohy a špička, aktívne sa zapája celá noha.

Celý proces učenia sa správne chodiť môže trvať rôzne dlho. V prípade, že techniku chôdze ešte úplne nezvládame alebo sa ponáhľame, môžeme využiť techniku ako pri behu. To znamená, že ako prvú položíme na zem špičku a hneď sa ňou pätu. Oproti nesprávnemu chodeniu cez päty tento spôsob umožňuje, aby sa váha rozložila cez priehlavok, klenbu, achillovku a členok a až potom sa prenesie časť zaťaženia na pätu.

Počas chôdze nezabúdame ani na zvyšok tela. Vyhýbame sa prílišnému nakláňaniu do strán, pohupovaniu, zdvihnutým pritiahnutým ramenám a podobným zlozvykom.

Pri správnej chôdzi so zapchatými ušami, už nebudete počuť otrasy. Základ je uvedomovať si ako chodíme, po akom povrchu kráčame, jednoducho vnímať zem. Ak je povrch mäkší, môžeme si dovoliť aj dlhší krok a naopak, po tvrdšom povrchu využívame kratší krok.


Similar Posts